lördag 14 januari 2017

Pannbröd till frukost


Vi bakar nästan allt vårt bröd själva, både för att det är mycket godare men också för att bröd i affären är hutlöst dyrt.

Ganska ofta får jag hjälp av Dante med själva utbakandet och från hans snart fyraåriga perspektiv så har man inte bakat om man inte kavlar. Jag bakar en pannkaka jag brukar han glatt säga medans han fortsätter att kavla in stora mängder mjöl i sin deg. Att grädda de platta och lite mjöltäta kakorna i ugn är nästan omöjligt men att steka dem i stekpanna brukar fungera toppen. Nästan alla degar vi testat har funkat.

Och bröden brukar faktiskt bli jättegoda. Så när jag de senaste veckorna sett att många bloggare bakat pannbröd har jag varit sugen att testa. Tänkte först göra en jästdeg som skulle få jäsa i kylen över natten men glömde bort det igår kväll. Därför fick det bli en enkel bakpulverdeg imorse.

Så här gjorde jag fyra bröd.

Blanda
2.5 dl vetemjöl
Ca 1 tsk bakpulvet
1 krm salt
30 g smör

När allt är ordentligt blandat tillsätts
1 dl filmjölk

Dela i fyra bitar och kavla till ca 1/2 centimeters tjocklek.
Stek ungefär 2 minuter per sida tills brödet fått fin färg.

Färskt bröd till familjen på tjugo minuter! Det här kommer vi att göra igen.




Tänkte också passa på att dela med mig av veckans matlista eftersom jag vet att det kan vara lite svårt att hitta inspirationen till matlagning så här i kallaste januari.

Fredag: stekt torskfilé i gräddsky med klyftpotatis och kantareller.
Söndag: Mias gryta
Måndag: sojamarinerad lax med ris
Tisdag: Morotsgnocchi
Onsdag: frukostkorv, potatis och senapssås
Torsdag: Majsbiffar med tomatsås och ris.

Smaklig vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar