måndag 28 mars 2016

vantar och påskgodis


Den här våren går jag en vantkurs med Anita Grahn. Det är en grundkurs och vi får lära oss vantar med rak tumme och med kiltumme. Vi lär oss tova vantar och sticka lovikavantar. Och nästa gång som blir kursens sista ska vi lära oss fyllda vantar. Det ser jag fram mot. Även om jag stickat en hel del vantar genom åren har jag en del kvar att lära. Här på mina vantar med rak tumme har jag testat maskstygn för första gången. Jag har repat och gjort om kanske tusen gånger innan jag fick till dem. Att de tydligen blev uppochner tänker jag inte bry mig om.

På skoj var det någon som frågade om vi behövde sticka fem par vantar under kursen. Men visst skulle det vara kul att testa om jag får till alla fem. Just nu ligger lovikavantarna sist i prioriteringen, jag brukar få ont i händerna när jag stickar sånna.

Annars har vi haft en skön påsk. Solen har lyst och godisskålen har varit välfylld. Faktiskt så välfylld att det inte är gott med godis längre... men eftersom jag har känt av pollenallergin i helgen så är det ändå dags att göra ett uppehåll med godis. Testade under förra våren att utesluta citronsyra och hade väldigt lite pollenallergi. Godis är ofta fullproppad med just citronsyra och eftersom jag inte orkar stå och läsa innehållsdeklarationer så är det lättare att utesluta allt godis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar