fredag 25 mars 2016

påskkycklingar och mer hästskit....



Tilda kom hem med de sötaste små garnkycklingar från skolan här om dagen. Här hemma har hon sen fortsatt att tillverka garnbollar och förse dem medan ögon och näbbar för att slutligen placera dem i äggskal. Garnbollarna gör hon med hjälp av gafflar så det går rasande fort. Det är bara att inse att jag inte kommer ha hittat det sista påskpyntet förrän i midsommar vilket i och för sig är ett pris jag är redo att betala om barnen vill vara kreativa och skapande. 

Själv satte jag mig för någon kväll sedan och vek papperskrukor för fulla muggar. Tänkte ge de flesta växer som ska ut i varmbänkarna lite större försprång eftersom jag har lagt mina bänkar så sent på våren. Det fina med papperskrukor är ju att jag inte behöver störa växterna när jag sätter dem i bänken utan kan peta ner hela krukan när det är dags. Den första varmbänken är uppe i femtio grader nu så jag hoppas kunna plantera i den nästa helg. Jag räknar med att trycka den smockfull med grönsaker. Jag tänker så i rutor för att maximera utrymmet. 

De här grönsakerna ska ner i den första bänken: zucchini, potatis, vaxbönor, purjolök, gurka, mangold, dill, persilja och morot. Det blir också lite spenat, ruccola och rädisa ihop med de grönsaker som tar lite tid på sig. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar